dodaj do ulubionych
ustaw jako stronę startową
poleć znajomemu
Strona główna | Aktualności | Property Management, Facility Management | Audyt, Certyfikat Energetyczny
Szkolnictwo | Szkolenia, Konferencje | Akty prawne | Galeria | Praca
Forum | Baza firm | Eksperci piszą | Wzory umów | Porady redakcyjne | Partnerzy | Współpraca | Zapytanie | Reklama | Kontakt |

Aktualności
Dostęp do śmietnika we wspólnocie mieszkaniowej
Czy w imieniu wspólnoty zarząd morze zawierać umowę na korzystanie ze śmietnika przez mieszkańców.
Śmietnik znajduje się obok budynku do którego należał .Nastąpił podział działki w wyniku czego straciliśmy dostęp do śmietnika jak i dostęp do drogi publicznej.

Odpowiedź:

Nie wydaje mi się, że w wyniku podziału działki straciliście dostęp do drogi publicznej, ale wszystko w Polsce jest możliwe. Po drugie: skoro musicie korzystać z cudzego śmietnika i trzeba za to płacić, to musi być podjęta uchwała. Trzeba określić, ile za korzystanie z tego śmietnika (a nie za wywóz śmieci) musicie zapłacić i czy nie lepiej wybudować nowy własny śmietnik. Zarząd nie powinien zawierać umowy bez podjętej uchwały, ale prawdopodobnie nie miał na to czasu, a śmieci trzeba gdzieś na bieżąco wyrzucać.

   Ryszard Niedźwiecki
Redaktor współpracujący z Portalem Zarządzania Nieruchomościami www.zarzadcy.com.pl
Część jak i całość artykułów zamieszczona na Portalu Zarządzania Nieruchomościami www.zarzadcy.com.pl nie może być powielana i dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób: elektroniczny lub mechaniczny lub inny włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody właściciela portalu firmy Agresiv Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Agresiv Media z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
dodaj komentarz
śledź artykuł
Dodano: 2012-08-27 18:14:47
Wracając do dyskusji. Wątpię, aby sąd ustanowił taką służebność, ze względu na art. 32a ustawy o własności lokali. Raczej sprawdziłabym dokładnie, kiedy i na jakiej podstawie prawnej dokonano podziału.
Art. 32a owl: "Jeżeli grunt wchodzący w skład nieruchomości wspólnej nie spełnia wymogów przewidzianych dla działki budowlanej, uniemożliwiając prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków i urządzeń z nimi związanych, zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany przedstawić właścicielom lokali projekty uchwał w sprawie:
1) wyrażenia zgody na nabycie przyległych nieruchomości gruntowych umożliwiających spełnienie wymogów przewidzianych dla działek budowlanych,
2) udzielenia zarządowi lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, pełnomocnictwa do wykonania odpowiednich, prawem przewidzianych, czynności zmierzających do nabycia przyległych nieruchomości gruntowych na rzecz wspólnoty mieszkaniowej."
     
Dodano: 2012-08-26 15:05:26
Z treści wypowiedzi Pytającego zrozumiałam, że podział nastąpił niedawno.
Podział gruntów po obrysie zewnętrznym na poziomie terenu jest bardzo dużym problemem, nie tylko ze śmietnikami, ale również z remontami balkonów. Znam to zagadnienie bardzo dobrze z racji wykonywanego zawodu.
     
Dodano: 2012-08-26 10:39:56
Pani Małgorzato - zapewniam Panią ,że był czas, gdy nagminne było wydzielanie działek gruntu dla wspólnot po obrysie budynku. Tłumaczono to tym, że wprawdzie taka działka nie styka się bezpośrednio z drogą publiczną, ale dostęp do niej jest zapewniony, bo między gruntem wspólnoty a drogą publiczną jest należący do gminy np. trawnik lub parking, korzystanie z którego w celu dojścia lub dojazdu do drogi - nawet bez ustanowienia służebności - gmina zapewnia.
To samo dotyczy altan śmietnikowych; zwykle wybudowane obok budynku, po wydzieleniu dla wspólnoty działki gruntu dokładnie pod budynkiem, znajdowały się na cudzym gruncie (czasem nawet po drugiej stronie ulicy).
Oczywiście korzystanie z nich przez wspolnotę było zapewnione.
Tak to jest w naszym kraju: prawo sobie, a życie (czyli urzędnicy) - sobie.
     
Dodano: 2012-08-25 20:10:37
Ciekawe, jak to się stało, że podzielono działkę pozbawiając nieruchomość sąsiednią dostępu do drogi publicznej? W świetle przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o własności lokali w związku z art. 4 pkt 3a ustawy o gospodarce nieruchomościami podziału nieruchomości zabudowanej można dokonać tylko w taki sposób, aby działka nadal stanowiła działkę budowlaną.
Przez działkę budowlaną należy rozumieć zabudowaną działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków i urządzeń położonych na tej działce (art. 4 pkt 3a).
Jeżeli powierzchnia nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem, w którym wyodrębniono własność lokali jest większa niż powierzchnia działki budowlanej, w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, niezbędnej
do korzystania z niego, współwłaściciele mogą dokonać podziału tej nieruchomości (art. 5 ust. 1).
     
Zdjęcie użytkownika Leszek Maziarz
Komentarzy: 250
Dodano: 2012-08-25 17:25:03
Zacznijmy od tego, że - co do zasady - Wspólnota w ogóle nie ma prawa inwestować w nieruchomość, która do niej nie należy - czyli w tym przypadku budować czegokolwiek na cudzym gruncie.

W sprawie braku dostępu do drogi publicznej (jeśli faktycznie to nastąpiło) - trzeba wystąpić do sądu o ustanowienie tzw. służebności drogi koniecznej na podstawie art.145 KC

Art. 145. § 1. Jeżeli nieruchomość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub do należących do tej nieruchomości budynków gospodarskich, właściciel może żądać od właścicieli gruntów sąsiednich ustanowienia za wynagrodzeniem potrzebnej służebności drogowej (droga konieczna).

Być może - choć tutaj już spekuluję - można by wystąpić do sądu o ustanowienie przymusowej służebności na rzecz wspólnoty, polegającej na udostępnieniu przez gminę terenu niezbędnego do postawienia śmietników - zwłaszcza jeśli pozbawienie możliwości ulokowania takich na swoim terenie wynika z posunięć gminy.
     
Dodano: 2012-07-04 09:54:31
faktycznie w Polsce jest wszystko możliwe.
w naszym mieście budynki wspólnot mieszkaniowych
gmina sprzedawała po opaskach lub z małym kawałkiem wokół niego. Teraz wskazując na ustawę o utrzymaniu porządku i czystości sugeruje nam budowę altan śmietnikowych na terenach gminnych. kto na cudzym terenie podejmie się budowy?Mało tego wspólnoty mają się zaopatrzyć w pojemniki, kiedy to prywatne posesje otrzymały i korzystają za darmo - płacą tylko za wywóz odpadów jak wszyscy.
     
Portal Zarządzania Nieruchomościami www.zarzadcy.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy - są one niezależnymi opiniami czytelników Serwisu.

Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy zawierających: wulgaryzmy, treści rasistowskie, treści nie związane z tematem, linki, reklamy, "trolling", obrażające innych czytelników i instytucje.

Czytelnik ponosi odpowiedzialność za treść wypowiedzi i zobowiązuje się do nie wprowadzania do systemu wypowiedzi niezgodnych z Polskim Prawem i normami obyczajowymi.

Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie zasady, zawiadom nas o tym. Jeżeli na stronie widzisz błąd, napisz do nas.
Posadzki | Kolektory Słoneczne | Okna PCV | Balustrady | Łomianki | Glazurnik | Baza Firm | Administrowanie Nieruchomościami
Docieplenia Budynków | Chirurgia Plastyczna | Tworzenie stron WWW AgresivMedia
Tagi: reklama dla firm zarządzających nieruchomościami poznań | doskonalenie zawodowe | administrowaniu nieruchomościami w krakowie | licencje dla zarządców nieruchomości z krakowa